Vegan Fabada Asturiana

Mountain Food van de bovenste plank!
Een heerlijke vegan variant op de beroemde Asturische stoofschotel met witte bonen. Eerlijk is eerlijk; tijdens een yogaretreat zal ik dit niet snel serveren maar na een dag wandelen in de bergen is het precies wat je nodig hebt!
De smaak zit -zoals wel vaker- niet alleen in de ingrediënten, maar ook in de tijd die deze ingredienten krijgen om elkaars smaak over te nemen. Zodat het een geheel wordt.

Yields1 Serving
Prep Time10 minsCook Time2 hrsTotal Time2 hrs 10 mins

 200 g Witte bonen, Alubias, gedroogd
 3 tbsp Olijfolie, extra virgen
 2 Tenen knoflook (14gr), grof gehakt
 1 Ui, gesneden in blokjes
 90 g Rode paprika, in blokjes gesneden
 ½ tbsp Zoete paprikapoeder
 ¼ tbsp Gerookte paprikapoeder
 ¼ tsp Kurkuma
 1 Laurierblad
 600 ml Groentenbouillon
 1 Bosje verse peterselie, fijn gesnipperd

1

VOORBEREIDING:
Week de bonen een nacht in water en giet ze af voordat je begint

2

Zet de bouillon op laag vuur en voeg de gewelde bonen en laurierblad toe.
Laat ca. 30 minuten zachtjes koken

3

Ondertussen:
Snijd de ui en de paprika in blokjes en fruit in 3 el olijfolie tot de ui glazig is

4

Snijd de knoflook in grove stukjes
Voeg bij de ui en paprika en laat ca 30 minuten heel zacht stoven. Ui en paprika worden dan lekker zoet.

5

Zodra bonen beet gaar zijn, 1/4 van de bonen + 2 soeplepels bouillion toevoegen aan ui-paprika-knoflook.
Dit mengsel fijnmalen in keukenmachine, zodat een gladde saus ontstaat

6

Schenk deze saus terug in pan en voeg de overgebleven bouillon, bonen inclusief het laurierblad toe.
Voeg Paprikapoeder, Zoete paprikapoeder en Kurkuma toe
Laat dit geheel ca 30 minuten heel rustig met deksel garen

7

Haal deksel van de pan en laat nog eens 30 minuten heel zachtjes koken om het vocht in te dikken.

8

Voeg naar smaak zeezout en/of gemalen zwarte peper toe.
Verdeel over de borden / kommen en garneer met wat verse peterselie.

9

TIP:
In Asturias wordt Fabada vaak als voorgerecht geserveerd maar samen met rijst of knapperig gebakken aardappels heb je hiermee een (lunch)gerecht waar je de dag zeker mee doorkomt.
Geniet ervan!

Ingredients

 200 g Witte bonen, Alubias, gedroogd
 3 tbsp Olijfolie, extra virgen
 2 Tenen knoflook (14gr), grof gehakt
 1 Ui, gesneden in blokjes
 90 g Rode paprika, in blokjes gesneden
 ½ tbsp Zoete paprikapoeder
 ¼ tbsp Gerookte paprikapoeder
 ¼ tsp Kurkuma
 1 Laurierblad
 600 ml Groentenbouillon
 1 Bosje verse peterselie, fijn gesnipperd

Directions

1

VOORBEREIDING:
Week de bonen een nacht in water en giet ze af voordat je begint

2

Zet de bouillon op laag vuur en voeg de gewelde bonen en laurierblad toe.
Laat ca. 30 minuten zachtjes koken

3

Ondertussen:
Snijd de ui en de paprika in blokjes en fruit in 3 el olijfolie tot de ui glazig is

4

Snijd de knoflook in grove stukjes
Voeg bij de ui en paprika en laat ca 30 minuten heel zacht stoven. Ui en paprika worden dan lekker zoet.

5

Zodra bonen beet gaar zijn, 1/4 van de bonen + 2 soeplepels bouillion toevoegen aan ui-paprika-knoflook.
Dit mengsel fijnmalen in keukenmachine, zodat een gladde saus ontstaat

6

Schenk deze saus terug in pan en voeg de overgebleven bouillon, bonen inclusief het laurierblad toe.
Voeg Paprikapoeder, Zoete paprikapoeder en Kurkuma toe
Laat dit geheel ca 30 minuten heel rustig met deksel garen

7

Haal deksel van de pan en laat nog eens 30 minuten heel zachtjes koken om het vocht in te dikken.

8

Voeg naar smaak zeezout en/of gemalen zwarte peper toe.
Verdeel over de borden / kommen en garneer met wat verse peterselie.

9

TIP:
In Asturias wordt Fabada vaak als voorgerecht geserveerd maar samen met rijst of knapperig gebakken aardappels heb je hiermee een (lunch)gerecht waar je de dag zeker mee doorkomt.
Geniet ervan!

Vegan Fabada Asturiana